ADD en medicatie

21 september 2011 § 16 reacties

100701_SchüsslerSalze_013

Onlangs ben ik weer begonnen met medicatie. Omdat ik de afgelopen jaren mijn “verzameling” medicatie stevig uitgebreid had, maar eens een mooi moment om het weer eens te bekijken, te documenteren en ook op te ruimen (de dingen die voorbij de uiterste gebruiksdatum waren).

De door mij gebruikte medicatie om de ADD symptomen te onderdrukken, met van links naar rechts, te beginnen vanaf boven: Melatonine, Wellbutrin, Concerta, Zopiclon en Ibuprofen Actavis.

De door mij gebruikte medicatie om de ADD symptomen te onderdrukken, met van links naar rechts, te beginnen vanaf boven: Melatonine, Wellbutrin, Concerta, Zopiclon en Ibuprofen Actavis.

Links boven Melatonine, voor tijdens de ‘ADD’ medicatie om beter in mijn slaapritme te komen (effect marginaal)

Grote potje bovenaan is Wellbutrin, daarnaast staat Concerta. Beide medicatie om ADD verschijnselen te onderdrukken. Werd er duizelig van in het begin en op de lange termijn slaap problemen.

Tegen de slaapproblemen kreeg ik Zopiclon, wat ik echt pas in het uiterste geval gebruikt heb. ’s Ochtends met een vreemde smaak in je mond wakker worden en eten dat niet smaakt is ook niet fijn. Ik heb dit dus alleen op momenten gebruikt waarop ik enorme moeite had met slapen.

Helemaal vooraan ligt Ibuprofen Actavis, een zware pijnstiller. Weet niet meer precies waarom ik deze heb gehad. Waarschijnlijk doordat ik van slaapproblemen vanwege de ADD medicatie door mijn rug ben gegaan.

Wat er mist zijn de Dexamfetamine pillen, ook ‘ADD’ medicatie. Die werkten voor mij het beste als ADD medicatie, het was alsof er een mist optrok in mijn hoofd. Ik kon opeens een stuk helderder nadenken. De bijwerkingen waren niet misselijk. De werkingsduur was 4-6 uur, hierna kreeg ik een rebound. Tijdens deze rebound kon ik agressief worden. Daarnaast had ik ook moeite met in slaap komen. Dit was de veroorzaker van het door mijn rug gaan. Dit was voor mij de druppel. Na dit voorval ben ik direct gestopt met alle ADD medicatie. Het veroorzaakte meer problemen dan het oploste.

Ben benieuwd of je medicatie gebruikt voor AD(H)D en welke. En waarom je wel of juist niet medicatie gebruikt.

Getagd: , , ,

§ 16 Reacties op ADD en medicatie

  • […] had het al eens eerder van korte duur geslikt. Zie ook ADD en medicatie. Maar je weet hoe het eigenlijk hoort, opnieuw lees je de bijsluiter door. En ik kan je vertellen, […]

  • miepje schreef:

    Bijzonder.

    Bijna alles voor mij herkenbaar behalve concerta.

    Heb je welbutrin ook zonder andere medicatie gebruikt? (Dex of concerta)

    Dex werkte bij mij ook erg goed alleen ik kreeg er zo’n vreselijke hoofdpijn van die ik niet weg kreeg wat uitmondde in heel erg veel hoofdpijn medicatie slikken en erg misselijk zijn en steeds meer hoofdpijn.

    De eerste op de dag werkte het best, om 18uur werd ik standaard chagrijnig en ’s avonds/ ’s snachts was ik zeer onrustig en kon ik niet makkelijk in slaap komen.

    Met ritalin had ik zowaar een beetje structuur opgebouwd.
    De bijwerkingen van de ritalin waren er echt teveel. Ik voelde me net een zombie. Er kwam helemaal niets creatiefs meer uit en ik had geen zin meer om te koken en om te eten. Ik heb Ritalin als eerste gebruikt, daarna dex.

    Zopiclon heb ik in huis, niet van mezelf.
    Alleen als ik een belangrijke dag of afspraak heb neem ik een halve in.
    Tijdens het innemen heb je al een vieze bittere smaak in je mond. ’s ochtends ook. Het werkt wel om goed door te slapen en om snel in slaap te komen.

    Grappig om te lezen van de melatonine. De psychiater vindt dat ik moet stoppen met temazepam (inslaper) die ik al 7 jaar slik en wil me aan de melatonine hebben.
    Zo te lezen zal dat niet veel opleveren.

    Ik slik momenteel niks extra’s voor de ADD.
    De welbutrin maakt me wel een stuk onrustiger dus ben wel erg veel met mijn handen aan het kloten (friemelen, heen en weer gaan met de vingers etc).

    Ik gebruik buiten wat ik genoemd heb ook: Imigran tegen de migraine, paracetamol met codeïne toch wel vaak als genotsmiddel omdat het verdoofd, soms tegen de pijn in combinatie met ibuprofen 600.

    Omdat ik een beetje allergisch ben voor welbutrin moet ik wellicht binnenkort overstappen, erg jammer.
    Hier moet ik Antihistamine voor slikken omdat ik anders overal jeuk heb en binnen no time met een echte allergische reactie zit (abnormale uitslag, netelroos, psiorias rosea).

    Zo lastig om een juist middel te vinden.

    • AspergerADD schreef:

      Voor alle duidelijkheid, ik heb geen enkele van de AD(H)D medicatie (Wellbutrin, Dexamfetamine en Concerta) tegelijkertijd gebruikt. Wellbutrin staat niet alleen bekend als anti depressiva of als medicijn om van verslavingen (roken) af te komen, maar ook voor AD(H)D-ers. Daarnaast gebruikte ik Zopiclon, Ibuprofen of Melatonine.

      Dat niet eten klinkt bekend trouwens. Ik ben bij het gebruik van Wellbutrin of Concerta, dacht ik, een 8 kg afgevallen in een half jaar. Ik had gewoon minder trek. Ik voelde mij ook vaker flauw worden. Maar er stond toen ook veel op stapel. Dus het zou ook een combinatie met stress geweest kunnen zijn.

      Die bittere smaak van Zopiclon is mij bekend inderdaad. De eerste keren had ik die ook ’s ochtends. Niks smaakte meer. De afgelopen maand heb ik hier echter niks van gemerkt.

      Wat betreft Melatonine, probeer het. Het is iets natuurlijks, dus je lichaam heeft er het minst onder te lijden. Helaas had het bij mij geen uitwerking, maar bij velen op twitter zie ik dat het wel een positieve werking heeft.

      Zo te lezen heb je ook moeite met medicatie. Ik hoop maar dat je iets goeds vind op korte termijn!

  • miepje schreef:

    Ik heb via google gevonden dat sommigen welbutrin tegelijk gebruikten met strattera.

    Bij de ritalin viel ik ook af. 1½ kilo in 3 weken tijd.
    Dat zit er al wel weer aan hoor.

    Ik gebruik de welbutrin pas net weer sinds zondag. Ik was abrupt gestopt en daardoor echt niet te genieten. Dat kon dus echt niet langer.
    Toen ik het nam voelde ik me direct beter.

    Zopiclon moet je op een bepaalde manier innemen, zodra het langs je tong glijdt heb je die smaak in je mond.

    Melatonine moet ik proberen maar het zal eerder werken voor mensen die geen slaapmedicatie gebruiken dan voor iemand die al ruim 7 jaar lang een inslaper gebruikt.

    Ik zal het wel zien.

    Er zijn ook veel mensen die direct baat hebben bij ritalin. Verbazingwekkend vind ik dat.

    Wij vinden vast ook nog wel iets dat werkt! 🙂 For sure!

    • AspergerADD schreef:

      Ik merk dat ik al je berichten weer moet goedkeuren voordat ze automatisch geplaatst worden. Pas ik wel meteen je achternaam aan 😉

      Bij die Zopiclon had ik dat gemerkt ja, zorgen dat het niet óver je tong gaat, want dat zit je met een vervelende smaak in je mond. Melatonine smaakt een stuk beter 😉

  • […] periode werd er ook nog eens geëxperimenteerd met AD(H)D medicatie. Zie ook mijn eerdere blogpost ADD en Medicatie. Veel medicatie had weinig effect op mij. Alleen een van de laatste dingen leek te werken: […]

  • goudmijntje55@hotmail.com schreef:

    ik weet sinds vijf jaar dat ik ADD heb. alle puzzeltjes vielen op hun plek, alleen kon ik er nog niets mee, omdat ik de oorzaak niet wist.

    omdat ik vervelende situatie’s met mijn huisarts kreeg [werd overrompeld en kon mijn verhaal niet afmaken en klap dan dicht] heb ik weer op de site gekeken en las dat ik een dopaminegebrek heb. dopamine [neurotransmitter] geeft geluk en welbevinden. dat heb ik dus nooit gehad. ik verwoorde het altijd als geen gevoel van liefde.

    ik wilde geen ritalin gebruiken, aangezien de bijwerkingen en de gevolgen vervelend zijn. ik heb op google gezocht en vond een fantastische positieve site met hulp. en een natuurlijk medicijn dat al tien jaar in Canada wordt gebruikt met veel positieve reacties en dat inmiddels ook in NL te koop is.

    ik heb ook al vanaf mijn veertiende fibromyalgie en dat gaat vaak gecombineerd met ADD las ik ergens. daarvoor slik ik sinds twee weken carnitie [neurotransmitter] en nu las ik dat carnitine ook goed is voor ADD. ik ga dit eerst een maand gebruiken en dan wil ik de LTO3 proberen. ben erg benieuwd.

    drie sites die ik belangrijk vind zijn:

    http://addkenmerken.net/ [super positief.

    http://www.levente.nl/watisADD.htm
    [de eerste die ik vond en waar ik wel voor 90% in pas.

    http://powertoadhd.com/about/
    hier kun je LTO3 bestellen. ook positief.

    Groetjes van Lies

    • AspergerADD schreef:

      Zelf ben ik erg voorzichtig met het aanraden van medicatie. Iets dat voor jou werkt hoeft niet voor mij te werken of voor een ander. In ieder geval fijn dat het bij jou wel de juiste uitwerking heeft!

      Alle drie de sites zijn mij inmiddels bekend. Hierbij was die van levente.nl de eerste toen ik voor het eerst wat ging opzoeken over ADD. Wat een herkenning daar, ook voor mij!

      • goudmijntje55@hotmail.com schreef:

        ik heb de LTO3 nog niet geprobeerd. Dat doe ik pas als ik een maand carnitine heb gebruikt. ik ben een beetje dom, ik wilde de site alleen maar bekent maken. en dat de mensen zelf wel kunnen beslissen wat ze er mee doen. ik heb het zelfs immers nog niet gebruikt?

        maar ik ben gauw ergens enthousiast voor en denk dan, stel je voor dat deze sites nog niet bekent zijn en er mensen zijn die het graag hadden geweten.

        ik heb ook eerst alle ervaringsverhalen gelezen en daar las ik ook, had ik het maar eerder geweten. toen dacht ik WAUWWW zou dit dan misschien een wondermiddel zijn, waardoor je ritalin niet hoeft te gebruiken? [last van veel gedachten]

        ik krijg altijd mooie gedachten als ik ’s morgens voor de spiegel sta en mijn haar ga kammen. heel apart.
        en zo ook vanmorgen. ik dacht, eigenlijk heb ik een hele goede combinatie. ADD en fibromyalgie. bij fibromyalgie is het belangrijk om bep. dingen niet te lang achter elkaar te doen en de ADD zorgt ervoor dat ik constant in beweging ben. chaotisch de hele dag door. niets en van alles doen. interessant.

      • AspergerADD schreef:

        Van de hak op de tak, niet weten waar te beginnen. Voor de spiegel staan ’s ochtends en 10 ideeën hebben. Daarna sta je je ontbijt klaar te maken en ben je alles weer vergeten.
        Al zou je ze opschrijven: onderweg naar je notitieblokje ben je er al 5 vergeten. Aaargh, waar ligt die pen nu? Hop, daar verdampen er weer 2. En heb je de eerste opgeschreven, dan zijn die laatste twee ook al weer verdwenen. Dag in dag uit…

      • goudmijntje55@hotmail.com schreef:

        jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dat is het. herken ik helemaal. per seconde de mooie ideeën kwijt.soms sta ik daar wezenloos te kijken en denk, ik ben echt niet goed snik. maar allé, ik ben er mee geboren en je kunt er wel 100 mee worden. fijn weekend.

  • Peter schreef:

    De meeste medicatie ken ik ook. Ik begrijp de redenen van de arts om zopiclon voor te schrijven, maar zopiclon zou ik echter niet nemen. Dit middel is een agressief kalmeringsmiddel maar ook een angst en paniekremmer. Ik heb het een jaar geslikt, neigde vaak meer dan 1 tablet te slikken , en het duurde weer 1 jaar om er vanaf te komen. Gemiddeld slaap ik nu 3 uur per nacht. Temazepan is beter al is de mix temasepam en dexamfetamine moeilijk. Het effect van de dex wordt minder.

    Ik heb ook geen baat gehad van de medicatie; slaaptekort heeft mij, mijn baan gekost. Die baan had ik anders wel kunnen vasthouden.

    • Ronald schreef:

      Peter, helemaal mee eens. Zopiclon is idd erg agressief en het heeft bij mij ook net iets meer dan 1 jaar geduurd om er vanaf te komen. Nu pas na 2 jaar stabilieert mijn slaap weer en slaap ik ongeveer 6 uur per nacht. Zopiclon wordt ook vermengd heroine ( heet zimmers of zimmies) en het schijnt dat verslaafden meer problemen hebben met afwenningsverschijnselen bij zopiclon dan heroine.
      Dat zegt ook wel wat! Nooit gebruiken dit middel! Verschrikkelijk moeilijk er vanaf te komen en niet te vergelijken met middelen als diazepam of nitrazepam.

  • Peter schreef:

    O ja, fibromyalgie heb ik ook. Ik heb sinds 4 jaar triggerpoints in mijn arm wegens overbelasting.

  • Chris schreef:

    ik heb 1 geprobeerd op verzoek van me psych, maar het is nu drie dagen later en ben constant aggresief en word om alles kwaad… had ook snelle hartslag en hoofdpijn toen het begon uit te werken..Ik zou niet weten welke medicatie zal helpen maar dex zijn bijwerkingen overheersen de goede werking

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu ADD en medicatie voor AspergerADD.

Meta

