Citalopram en nu?

23 september 2011 § 13 reacties

100701_SchüsslerSalze_013

Omdat ik er emotioneel toch wel aardig doorheen zat, met een paar maanden thuis vanwege ziekte, een werkgever die tegenwerkt en een mogelijk dreigend ontslag, heb ik samen met mijn arts besloten om aan de antidepressiva te gaan. Zij heeft mij Citalopram voorgeschreven.

Ik had het al eens eerder van korte duur geslikt. Zie ook ADD en medicatie. Maar je weet hoe het eigenlijk hoort, opnieuw lees je de bijsluiter door. En ik kan je vertellen, dit geneesmiddel heeft een behoorlijke! De lijst met bijwerkingen zal ik jullie besparen, zo lang is deze. Maar om een indicatie te geven welke bijwerkingen ik ervaren heb, een flink aantal zelfs nog tot op het moment, na 3-4 weken gebruik:

Kans van 1 op 10 en meer:
Slapeloosheid, onrust, zenuwachtig gevoel, hoofdpijn (kan ook door huidige ziekte zijn), trillen en beven, duizeligheid (kan ook door huidige ziekte zijn), diarree

Kans van 1 op 100 en meer:
Slaapstoornissen, concentratiestoornissen (eventueel ook bijkomstigheid van ziekte), geheugenverlies, angst, toegenomen eetlust, lusteloosheid, gapen, migraine (als in bijna continu hoofdpijn?), gestoorde spijsvertering, boeren, winderigheid, veel plassen, gewichtstoename, vermoeidheid.

Kans van 1 op 1000 en meer:
Stoornissen in motoriek (eventuele bewerking van ziekte), overgevoeligheid voor licht en of zonlicht (eventuele bewerking van ziekte), oorsuizen

Kans van 1 op 10000 en meer:
Gelukkig geen

Mijn arts heeft niet zonder reden de lichte dosering voorgeschreven. Zij heeft de ervaring dat autisten gevoeliger reageren op bepaalde medicatie, waaronder Citalopram. Nou, gelijk heeft ze!

Ik vraag mij ondertussen af of ik nog steeds moet doorzetten hiermee. De hoofdpijn en duizeligheid waren een stuk minder voordat ik begon met de behandeling. En dit is nog maar de lichtst mogelijke dosering. Ik ben geen fan van medicatie en gebruik het alleen als ik er beter van word. En dat is dus de vraag: word ik er beter van? Wederom ben ik dus weer op zo’n punt beland waarop ik denk beter te kunnen stoppen. Maar ik vermoed dat het nog te kortdag is om hierop antwoord te geven.

Getagd: , , , , , , , ,

§ 13 Reacties op Citalopram en nu?

  • Mijn vrouw neemt Serlain, om haar angsten te onderdrukken en te kalmeren, en Risperdal, om de prikkels wat te temperen. Beide middelen hebben een positief effect; er zijn wel wat bijwerkingen, maar die vallen nogal mee, en zijn in elk geval minder erg dan de kwalen waarvoor ze de medicatie neemt

  • Jet schreef:

    bijsluiters nooit lezen is mijn tip.en geef het een kans.een ssri moet je echt de tijd geven om te kunnen zeggen of het iets doet

    • AspergerADD schreef:

      Misschien omdat het je angsten inboezemd is het geen goed idee om de bijsluiters te lezen. Maar er staat dusdanig belangrijke informatie in over gevaarlijke bijwerkingen, bijvoorbeeld over wanneer wel raadplegen arts, dat ik je tip niet ter harte zal nemen. Liever de werkelijkheid waar ik dan maar aan moet wennen.

  • Jet schreef:

    het enig wat deze volgens mij dus doet is een barricade opwerpen waardoor je meer gebruik kunt maken van je eigen (natuurlijke) serotonine.het is geen zwaar drogerend middel. Strekte he

  • vanuit mijn werk als psych. vpk. weet ik dat je 6 weken moet uittrekken voor een goed idee te krijgen of iets werkt. Bijwerkingen nemen vaak af naarmate je de medicatie langer gebruikt. Het is belangrijk dat je een goed contact hebt met je arts en met haar blijft bespreken hoe het gaat. Soms is het zoeken naar een goeie anti-depressiva.
    Succes!

    • AspergerADD schreef:

      Ze had mij inderdaad zoiets gezegd dat het een 4-6 weken zou gaan deuren voordat het begint te werken. En iets van 6 maanden voordat het helemaal goed werkt. Ook gaf ze mij de boodschap mee dat deze medicatie er niet voor is om je van korte duur beter te voelen en dat het om minimaal 6 maanden zou moeten gaan. Laten we het nog maar even aankijken dan…

  • miepje schreef:

    Hai,

    Ik volg je via Twitter. Zelf ben ik ook ADDer met mogelijk asperger.

    Ik zit in hetzelfde schuitje als jij en slik welbutrin.
    Deze heeft ook een behoorlijke lijst aan bijwerkingen, de enige waar ik last van heb is de slapeloosheid, moeilijk in slaapkomen en plotseling lang wakker kunnen liggen.

    Verder voel ik me er veel beter door.

    Hierbij merk ik dus wel direct dat het werkt met 1 dag al.
    De Psych zegt dat het 2 weken moet inwerken maar kennelijk door mijn gevoeligheid merk ik direct al verandering.

    Google even op de naam welbutrin.

    Enorme bijwerkingen zijn voor mij al een reden om niet door te gaan. Elke dag hoofdpijn dat zou ik niet trekken.

    Ik wens je veel succes!

    • AspergerADD schreef:

      Hi Kimberley,

      Bedankt voor je reactie. Ik ben bekend met Wellbutrin, zie ook mijn post https://aspergeradd.wordpress.com/2011/09/21/add-en-medicatie/

      De hoofdpijn, duizeligheid en slapeloosheid zou wellicht ook van mijn huidige ziekte af kunnen komen. Ik moet dus een onderscheid zien te maken of het sinds gebruik van Citalopram erger is geworden dan daarvoor. Volgende week ga ik samen met mijn arts de knoop doorhakken, doorgaan of stoppen met gebruik van Citalopram, of eventueel de dosis aanpassen. En als ik stop, welk middel ga ik dan gebruiken?

      Van iemand anders op Twitter begreep ik al dat de op- en afbouw van Citalopram langer duurde dan aangegeven. Van mijn eigen arts begreep ik dat haar ervaring was dat mensen met autisme veelal gevoeliger reageren op medicatie. Maar goed, dit hoeft allemaal niet te betekenen dat ik moet omkomen in de bijwerkingen. Er moeten niet meer bijwerkingen ontstaan dan waar ik het middel voor gebruik 😉

  • Piaa schreef:

    ik gebruik citalopram paar maanden…
    die helpt heel goed…
    bijwerkingen pffffffffffffffffff na paar weken is weer over

  • […] ben ik dus langer ziek en inmiddels bij de GGZ beland. Mede door deze issues ben ik begonnen aan de Citalopram (en inmiddels ook weer […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Citalopram en nu? voor AspergerADD.

Meta

