Ik dacht dat ik een beetje doof was…

5 oktober 2011 § 4 reacties

Till Deaf Do Us Part

Lange tijd dacht ik dat mijn oren slecht waren. Met name tijdens het stappen, in een druk café of disco met luide muziek, had ik behoorlijke problemen met het verstaan van anderen. Kwam ik een leuke dame tegen, moest ze haar mond bijna in mijn oren stoppen wilde ik haar kunnen verstaan. Soms moest ik wel tot vijf keer toe vragen wat ze precies zei. De meesten haakten na een paar zinnen al snel af.
Niet alleen met dames had ik dit probleem, ook bij mannen. Gelukkig konden vrienden van mij dit wel hebben. Al werd er tijdens het stappen nooit veel gepraat. We dansten meer en genoten van de muziek.
Dans je, dan heb je wat ruimte nodig. Vaak was er ruimte bij/onder de speakers. Daar werd het verstaan van elkaar alleen maar slechter voor mij. Sterker nog, het geluid deed mij pijn in mijn oren.

Waar ik nooit zo mee bezig ben geweest is luisteren naar teksten. Als ik mee zong, dan zong ik de klanken mee. Ik verstond de teksten gewoon niet goed. Soms zong ik ook iets compleet anders dan er in het nummer zelf gezongen werd. En of het een link heeft weet ik niet, maar rock is bij mij nooit echt aangeslagen. Ik kan er wel naar luisteren, maar ik geniet meer van dance.

Een paar jaar geleden introduceerde een vriend van mij oordoppen tijdens het stappen. Van die gele schuimdingen, ook wel geluidsstoppers genoemd bij de drogist. Werkte prima, maar het zag er niet uit. En na een paar uur dragen begonnen ze te irriteren. Wat ik een mooie bijkomstigheid vond, anderen waren opeens veel beter verstaanbaar.
Omdat het effect mij wel beviel deden de zogenaamde otoplasten hun intrede. In de volksmond op maat gemaakte oordoppen genoemd. Helaas duurder, maar veel duurzamer en veel fijner om te dragen.

Omdat mijn oren gevoeliger leken te worden en ik bang was dat mijn oren van het vele stappen in die periode achteruit gingen, heb ik een gehoortest laten doen. Ook tijdens groepsprojecten van mijn opleiding had ik na 15-30 minuten moeite om de discussie te volgen.
Er bleek gelukkig niks mis te zijn met mijn oren. Ook het onderscheidend vermogen bleek net iets beter te zijn dan mijn leeftijdsgemiddelde. Tijdens de betreffende test werd ruis ten gehore gebracht waarbij af en toe een piep klonk. Die piep was dus ook prima te horen tussen de ruis door. Het was echter totaal geen vergelijking met de echte wereld, waar ik nog steeds moeite mee had: stemmen in omgevingslawaai verstaan. Helaas kon hier niet op getest worden.

Ik begon er steeds meer op te letten en merkte dat ik in bepaalde gevallen inderdaad een beter gehoor had dan anderen. Ik hoorde bijvoorbeeld in het trappenhuis al iemand naar boven komen lopen, aan het loopje kon ik redelijk horen wie het was. Nog voordat diegene bij de voordeur was zei ik tegen mijn huisgenoten wie er binnen een paar tellen binnen zou komen. En verbaasd keken ze mij aan als dat nog klopte ook. “Hoe doe je dat?” Ze hoorden het dus echt niet.

Ik heb ook iets soortgelijks met geur en smaak. Van sommige geuren word ik onpasselijk. Sommige geuren herken ik niet. En kwa smaak ben ik absoluut geen moeilijke eter. Ik heb moeite om dingen op te sommen die ik echt niet lekker vind. Ik eet het gewoon. Een enkele geur ruik en herken ik van grote afstand.

Een tijd lang dacht ik dat ik HSP-er was. Een Hoog Sensitief Persoon, of High Sensitive Person. Een echte officiële diagnose is er niet voor. Het is nog iets redelijk nieuws. Ook mijn moeder herkend zich hierin.

Het kwartje viel pas echt toen de diagnose Asperger gesteld werd. Net als andere autisten betekent het een stoornis in de prikkelverwerking. Open staan voor alle prikkels maar niet kunnen (of moeite hebben om te) filteren.

Meteen vielen ook meerdere kwartjes. Waarom ik het belletje uit de keuken van het restaurant niet hoorde tijdens mijn bijbaantje. Als iemand wat tegen me zei zonder aankondiging ontving ik nooit de complete boodschap. Bij dat laatste kwam ik erachter dat het eerst noemen van mijn naam in veel gevallen wel werkte.
Een soort van Oost Indisch doof dus, zoals mijn ouders het altijd noemde. Zonder dat ik het expres deed.

Bij mijn huidige werkzaamheden moet ik erg oplettend zijn. Juist open staan voor prikkels, zowel visueel als auditief. Dat lukt inmiddels prima. Mijn vermoeden is wel dat dit behoorlijk ten koste is gegaan van mijn concentratie.

Getagd: , , , , , , , , ,

§ 4 Reacties op Ik dacht dat ik een beetje doof was…

  • miepje schreef:

    Wat een leuk stuk!

    Ik heb niet hetzelfde als jij wat dit betreft.
    Zelf denk ik nog wel dat HSP een deel is van mijn karakter aangezien elk symptoom in de sypmtomen lijst klopt.

    Ik kan geluiden heel goed filteren. Ga redelijk vaak naar house/trance feesten en hoef geen oordoppen in.

    Ik heb tijdens mijn werk als kok ook open moeten staan voor alles, elke prikkel, elk zintuig komt erbij kijken.
    Mijn smaak en geur zijn extreem ontwikkeld waardoor ik ruik wanneer iets klaar is. Dat is super handig.

    Net zoals jij heb ik ook een afkeer van bepaalde geuren, parfum bijvoorbeeld of sigarenlucht.
    Stinkende mensen (zweet of nog erger). Ik kan ook aan iemands adem ruiken of hij rookt of heeft gerookt en of hij veel rookt.

    Ik ruik hier binnen de openhaard van de buren of als iemand buiten een vuurtje stookt en word er misselijk van.

    Top dat je die oordoppen gebruikt en dat het werkt. Dat scheelt echt de wereld, ga je nog veel stappen?

    Wel jammer dat je anderen niet hoorde, als een dame 5x iets moet vertellen druipt ze wel af volgens mij.

    Wat muziek betreft luister ik vanaf mijn 15e al naar teksten en hele zware muziek, heel emotioneel.
    Celine dion bijvoorbeeld.

    Nu wisselt het. Ik ben heel erg gek op trance muziek maar ook op muziek met gevoelige teksten. Rock heb ik ook nooit kunnen waarderen en daar heb ik een beetje een afkeer van zelfs.

    Dat van herkennen hoe iemand loopt dat herken ik ook. Grappig is dat. Ook de auto die voorrijdt wie het is, of aan de manier van de autodeur dichtgooien.

    Grappig is dat 🙂

    Ik heb 5 honden en ik herken hun geluiden. Zo kan ik specifiek de hond waarschuwen die dat piepje maakt. Vaak horen de anderen het niet.
    Als ik zit te eten bedelt 1 hondje soms wel eens doormiddel van een heel zacht piepgeluidje.

    Ook leuk om te lezen dat we hier in wat verschillend zijn, het geluid maar ook de rest van de zintuigen.
    Qua eten heb ik ook afkeer van bepaalde geuren, structuren en ik eet echt niet alles.

    Over eten gesproken, ik ga even eten! 🙂

    Have a nice day!

    • AspergerADD schreef:

      He gelukkig, er zijn ook verschillen 😉

      Of ik nog veel ga stappen is afhankelijk van werk, energie niveau en hoeveelheid geld dat ik heb. Dat varieert uiteindelijk van 0 tot soms wel 5-6 keer in een week. Schijnt een beetje ADD te zijn om dingen te overdrijven 😉

      Vroeger had ik ook meer afkeer van rock muziek. Maar na een vakantie met rockers en veel verplicht naar rock luisteren ben ik daar deels van “genezen”. Ik heb ook geen enkele vriendin gehad die naar al mijn dance kon luisteren. Vaak was het even en daarna moest haar rock ook weer ten gehore gebracht worden. Zo ben ik sommige bands ook wel wat gaan waarderen. Al blijft mijn hart sneller kloppen als ik dance hoor 😉

  • […] Een positieve bijkomstigheid bij het gebruik van oordoppen voor mij in luidruchtige omgevingen is, dat ik andere mensen een stuk beter kan horen. Dit is echter geen garantie dat dit ook bij anderen werkt. Bij de een werkt het wel, bij de ander niet. Zie ook mijn eerdere post “Ik dacht dat ik een beetje doof was…” […]

  • […] vervelens toe, want deze gesprekken duurde nooit lang. Na 15 jaar kwam ik er per toeval achter dat oordoppen de oplossing boden voor dit […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Ik dacht dat ik een beetje doof was… voor AspergerADD.

Meta

