Gestopt met Citalopram, minidagboek

18 oktober 2011 § 8 reacties

100701_SchüsslerSalze_014

Na 7 weken gebruik van Citalopram namen de klachten helaas niet noemenswaardig af. Ik bleef last houden van hoofdpijn en duizeligheid en sliep daarnaast regelmatig slecht. De eerste twee klachten zouden te maken kunnen hebben met mijn ziektebeeld. Daarom heb ik besloten met mijn arts om tijdelijk te stoppen met Citalopram en te kijken welke klachten er nog specifiek horen bij mijn ziektebeeld.

Hieronder volgt een overzicht in de vorm van een dagboek van bezigheden en bijzonderheden de klachten die ik die dag had.

Dagboek
Dag Bezigheden Klachten
1 Stressig, veel werk verzet, ’s avonds overleg met 2 mensen ’s Avonds na overleg vermoeid en hoofdpijn
2 Veel geslapen en uitgerust Moe, hoofdpijn, ondanks meerdere Paracetamols
3 Wat huishoudelijk werk gedaan en een uur gefietst Hoofdpijn, ondanks meerdere Paracetamols
4 Veel gerust, uur gefietst, ’s avonds nog wat administratie achter PC gedaan en laat naar bed Lichte hoofdpijn
5 Vroeg op ivm afspraak, administratie verder afgemaakt en uur gefietst en laat naar bed. ’s Avonds bijzonder vermoeid
6 Laat op, boodschappen gedaan en een fietstocht gemaakt. De gehele dag vermoeid, weinig energie, lichte hoofdpijn
7 Vroeg op, boodschappen gedaan, groepsoverleg en gereisd. Bijzonder vermoeid, kortademig, krachtloos, duizelig, licht in het hoofd, hoofdpijn, verlies van concentratie en ’s avonds behoorlijk overprikkeld
8 Laat wakker, gewandeld, laat naar bed Licht geslapen, moe, hoofdpijn, gevoelig voor geluid, met name ’s avonds overprikkeld
9 Laat wakker, boodschappen gedaan, spel gedaan met 3 anderen Licht geslapen, moe, hoofdpijn, gevoelig voor geluid, met name ’s avonds overprikkeld
10 Laat wakker, wandeltocht van 2 uur Licht geslapen, halverwege de nacht wakker, geïrriteerd, geprikkeld, hoofdpijn
11 Laat wakker, wandeltocht van 3 uur, gereisd geïrriteerd, geprikkeld, hoofdpijn
12 Laat wakker, intensief gesprek met 3 personen, fietstocht van 2 uur Zware hoofdpijn (ondanks paracetamol), overprikkeld, continue gedachtengang, depressief, verlies van concentratie
13 Laat wakker, kort gesprek Zware hoofdpijn (ondanks paracetamol), overprikkeld, continue gedachtengang, iets minder depressief, verlies van concentratie
14 Groepsgesprek Lichte hoofdpijn

Deze lijst zal ik regelmatig proberen te updaten. Laatste update 26-10-11.

Getagd: , , , , , , ,

§ 8 Reacties op Gestopt met Citalopram, minidagboek

  • Miepje schreef:

    Goed dat je toch gestopt bent.
    Al die hoofdpijn en duizeligheid werkt ook niet.

    Maar ik weet ook dat helemaal niets ook niet werkt. Klote medicijnen ook.
    Ik merk nu ook weinig van de werking. Depressiviteit dat is het enige dat ik merk met een paar upjes.

    Hoofdpijn heb ik elke dag maar weet ik altijd met imigran te onderdrukken.
    Krijg je dit niet of wil je er niet aan beginnen?

    En wat is precies het ziektebeeld waar je het over hebt?

    Groetjes

    Miepje

    • AspergerADD schreef:

      Vanmorgen naar de huisarts geweest. We gaan een bloedonderzoek doen. Ik ben nu met perioden zo enorm slap dat dit echt niet normaal is.

      Uiteraard blijf ik niet in mijn schulpje zitten, maar trek ik er ook regelmatig uit om niet helemaal weg te pieteren. Het kunnen al kleine dingen zijn, zoals het luisteren naar muziek. Het zorgt ook voor afleiding, dat je niet de gehele tijd in je eigen negatieve gedachtengang blijft hangen.

      Ik ben al jaren geen echte voorstander voor het gebruik van medicatie. En vanmorgen kwam maar weer eens het besef. 7 Weken lang proberen of een medicijn werkt. Vanwege de vele bijwerkingen en vrijwel niet op te merken effect toch maar weer gestopt. En dan stop je, en dan begint de rits met bijwerkingen opnieuw. Dit is niet het enige medicijn wat bij mij niet werkt. Ook voor AD(H)D heb ik een rits medicatie gebruikt, waarbij de bijwerkingen erger waren dan het probleem waarvoor ze ingezet werden. Ik ben er van overtuigd dat medicatie bij veel mensen werkt en hen beter maakt. Maar hoe meer ik het gebruik, des te vaker ik ervaar dat het troep is en dat het mij zieker kan maken dan ik al ben. Vanmorgen trok ik de conclusie dat het misschien wel goed is voor mij om alleen in uiterste gevallen nog medicatie te gebruiken. Ik heb geen zin meer om in die probeer trajecten te komen waarbij ik mij weken/maanden slecht voel, slechter dan zonder medicatie.

      De gedachten van de streng gereformeerden waar ik mee opgegroeid ben is wellicht zo gek nog niet. Niet dat ik alle medische hulp van de hand wil wijzen, maar wel dat ik per medicijn een groter vooronderzoek moet gaan doen voordat ik klakkeloos het besluit van een arts ter harte neem.

      Kans op extreme bijwerkingen? Ik ga er maar gewoon vanuit dat ik meer dan 50% kans daarop heb. En ik weet ook dat ik mijzelf gewoon het lekkerste voel zonder de commerciële troep die ons opgedrongen word. Zalfje hier, pilletje daar, etc etc.

  • Miepje schreef:

    Misschien kun je eens sint Janskruid proberen? Dit is gewoon bij de tuinen verkrijgbaar en is natuurlijk. Misschien dat ik dat ook ga proberen. Minder bijwerkingen, minder chemisch.

    Ik snap heel goed wat je bedoelt.

    Ik heb ook al zoveel geprobeerd en ik voel me nog steeds rot.
    Ik heb weinig bijwerkingen van Welbutrin, ja ik ben vergeetachtiger en warriger maar waar het voor bedoelt is daar werkt het niet echt voor.
    Heb geen rust in mijn hoofd.

    Ik kan wel sinds een paar weken gewoon lekker slapen. Al slaap ik wel nog altijd met inslaper. Heb melatoline (oid) wel 3 dagen gebruikt maar het inslapen duurde te lang en dat zorgt voor slaap tekort.

    Ik heb dus wel gemerkt toen ik een paar weken ben gestopt met welbutrin dat ik me er echt beroerd van ging voelen.

    Had jij al een opbouw gehad bij citalopram? In dat geval mag je namelijk niet abrupt stoppen maar moet je afbouwen, de bijwerkingen zijn anders alleen maar erger en je kunt er zelfs een psychose van krijgen.

    Ik ben dus ook abrupt gestopt, had net opbouw.
    Heb me echt ellendig gevoeld. 1 weekend was ik zo chagrijnig dat ik weer begon met welbutrin omdat het niet langer ging zo.

    Nu is het effect minimaal.

    Ik ga het echt eens proberen, sint janskruid. Wie weet helpt dat wel.

    Sterkte en ben benieuwd hoe het bij de huisarts gaat

    Groetjes,

    Miepje

    • AspergerADD schreef:

      Heb de tip gekregen om visolie te gebruiken of (meer) vette vis te gaan eten. Sindsdien eet ik regelmatig haring. Heerlijk! En moet zeggen dat ik na 2 weken geen echte dips meer mee maak. Maar het is ook nog veel te vroeg om te concluderen dat het werkt. Lichttherapie werkt doorgaans bij mij (of veel naar buiten gaan), helaas vanwege ziek zijn nu even niet mogelijk.

      Wat wel een issue blijft is dat ik verminderde concentratie heb, maar dat zou ook door het ziek zijn kunnen komen. Ik ga er vanuit dat het van voorbijgaande aard is.

      Melatonine heb ik in het verleden wel geslikt, maar functioneert eigenlijk alleen als je eigen melatonine productie niet in orde is. Lichttherapie, naar buiten gaan en een vast ritme zijn manieren om het lichaam het zelf weer te laten produceren. Melatonine in pilvorm heeft bij mij niet echt gewerkt.

      De 10mg Citalopram die ik gebruikte was de eerste stap van het traject wat ik in zou gaan. Maar vanwege de bijwerkingen dus al gestopt na een aantal weken. Van opbouw was dus nog niet echt sprake. Afbouw was ook makkelijk: gewoon stoppen. Gebruik je meer en langer, dan schijnt afbouwen wel belangrijk te zijn, ik zou de raad van je arts absoluut ter harte nemen! Een psychose is iets wat je absoluut niet wilt krijgen!

      Deze week uitslag van de huisarts. Ben ook erg benieuwd!

  • […] Inmiddels zijn er ook nieuwe ontwikkelingen gaande. Ik lig in de clinch met mijn werkgever. Ik zit al maanden ziek thuis. Het ziekteprotocol is redelijk strikt, ik heb bijzonder veel moeite om mij hieraan te conformeren. Het maakt mij zieker dan dat ik ben. Daarnaast zijn de gesprekken met mijn werkgever alleszins positief. Hij laat duidelijk doorschemeren dat hij mij liever ziet gaan dan staan. Ik zal het ook niet onder stoelen of banken steken, mede hierdoor ben ik dus langer ziek en inmiddels bij de GGZ beland. Mede door deze issues ben ik begonnen aan de Citalopram (en inmiddels ook weer gestopt). […]

  • […] van afgelopen maand. Medisch gezien kunnen ze niks vinden. Ja, er is een aanwijzing dat de Citalopram er voor heeft gezorgd dat mijn lever nog steeds hard aan het werk is en dat ik mij daardoor slap […]

  • ennie schreef:

    ik ben nog steeds bezig met afkicken totaal al 2 maanden ook afkickverschijnsels,wil toch doorzetten

Plaats een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Gestopt met Citalopram, minidagboek voor AspergerADD.

Meta