Werkgevers en social media

27 oktober 2011 § 2 reacties

twitter

Social media vind ik prachtig! Het zijn niet alleen netwerken waarop je je nieuwste roddels plaatst, of waarbij je al je vriendjes en vriendinnetjes vertelt dat je nieuwe unieke Nike’s hebt. Je hebt er bijvoorbeeld als ZZP-er bijzonder veel profijt van als je het nuttig weet te gebruiken. Maar dat niet alleen, als je als consument gemangeld word door een groot landelijk bedrijf, kun je eindelijk eens dat grote bedrijf terug pakken. Want TV programma’s als Kassa, Radar en consorten deden wel goed hun best. Maar het is eigenlijk altijd maar het topje van de ijsberg geweest wat deze programma’s aan pakten. Heb je wel eens een probleem gehad en hiervoor deze programma’s benaderd? Ik heb nog nooit een antwoord retour gehad.

Met social media zoals Twitter en Facebook kun je eindelijk weer je recht pakken. Neem het voorbeeld van Youp van ‘t Hek. Zijn zoon liep bij T-Mobile tegen een torenhoge muur op, hij werd van het kastje naar de muur gestuurd. Toen Youp het zat was nam hij het over. In eerste instantie sloegen ze ook voor hem de deur dicht. Toen is hij gestart met een offensief. In eerste instantie onschuldig met een enkele tweet (twitter bericht). Dit bericht had een grote impact op zijn volgers. Deze retweeten niet alleen het bericht, maar berichten ook terug over hun eigen problemen. Een lawine aan slechte berichten over T-Mobile kwam vervolgens op diverse netwerken te staan. Youp’s zoon werd ondertussen rap geholpen door T-Mobile. Maar het was feitelijk al te laat voor T-Mobile. Ieder zichzelf respecterend landelijk dagblad had ondertussen meerdere artikelen over dit debacle geplaatst. Over slechte reclame gesproken 😉

Niet alleen T-Mobile, maar ook andere bedrijven hebben van deze case geleerd. Men reageert ondertussen veel adequater op signalen op onder andere Twitter. Geen zin in een duur 0900 nummer en worden je mails niet beantwoord? Probeer het via twitter. Eerst via reply’s (je bericht beginnen met de Twitter ID van het desbetreffende bedrijf, deze zijn dan alleen gericht aan het bedrijf zelf, alleen eventuele volgers die ook het bedrijf in kwestie volgen komen dit bericht tegen). Een tweede stap kan zijn dat je dit via een mention doet (je noemt de Twitter ID van het bedrijf ergens in je tweet, hierdoor laat je het al je volgers weten). Deze stap heeft echter een heftiger effect. En met name hoe meer volgers je hebt, des te krachtiger en vervelender het voor het betreffende bedrijf is. Vergelijk het alsof je voor een grote groep mensen staat met een megafoon, waarbij je je negatief uitlaat over iets of iemand.

Maar het lijkt erop alsof de grote bedrijven er weer iets nieuws op hebben gevonden. Onlangs heb ik een social media protocol onder mijn neus gedrukt gekregen van mijn werkgever. Opmerkelijk, ik zit al een jaar of 15 intensief op internet, ben actief op diverse fora en netwerken en werk een dikke 10 jaar bij deze werkgever. Mijn bedrijfje bestaat inmiddels ook al een dikke 5 jaar. Vanaf het begin ben ik hierbij ook actief geweest op diverse social media kanalen. Nu word er dus verlangt dat wij als werknemers respectvol omgaan met de klanten van ons bedrijf. Ik was altijd al respectvol toe naar de klanten van mijn eigen bedrijfje, je snijd jezelf nu eenmaal in je vingers als je ze beledigd via social media. Maar nu word het opeens niet meer te overzien welk bedrijf er een klant is van mijn werkgever. Het bedrijf is niet alleen landelijk actief, maar ook onderdeel van een internationaal geheel. Oftewel, als ik gemangeld word door een bedrijf, dan mag ik geen negatieve tweets plaatsen. Enigszins logisch, maar dan heeft dat hele social media compleet geen effect meer voor mij.

Inmiddels zijn er ook nieuwe ontwikkelingen gaande. Ik lig in de clinch met mijn werkgever. Ik zit al maanden ziek thuis. Het ziekteprotocol is redelijk strikt, ik heb bijzonder veel moeite om mij hieraan te conformeren. Het maakt mij zieker dan dat ik ben. Daarnaast zijn de gesprekken met mijn werkgever alleszins positief. Hij laat duidelijk doorschemeren dat hij mij liever ziet gaan dan staan. Ik zal het ook niet onder stoelen of banken steken, mede hierdoor ben ik dus langer ziek en inmiddels bij de GGZ beland. Mede door deze issues ben ik begonnen aan de Citalopram (en inmiddels ook weer gestopt).

Maar nu komt het interessante gedeelte: de instelling waar ik in behandeling ben, is een klant van mijn werkgever. En nu ben ik heel benieuwd hoe deze instelling over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen denkt. Mijn werkgever ziet vanwege mijn Asperger nauwelijks toekomst voor mij in het bedrijf. Opmerkelijk, het is al een 10 jaar goed gegaan. Dit duid dus op pure discriminatie. Ik ben stiekem heel erg benieuwd hoe deze instelling hier mee om gaat!

Getagd: , , , , , , , , , ,

§ 2 Reacties op Werkgevers en social media

  • Lind@ schreef:

    Daar noem je zoiets, ik kan mij indenken dat je nieuwsgierig bent, maar heeft deze instelling ook niet een zwijgplicht over zijn cliënten. Via de media zal deze instelling geen boekje open doen over cliënten, maar zou de instelling een positief advies naar het bedrijf adviseren wat betreft mensen met Asperger. Ik hoop dat je snel weer aan de slag in het bedrijf. Beterschap.

    • AspergerADD schreef:

      Uiteraard is het verstandig voor de instelling om niet de media op te zoeken of om überhaupt iets over mij te zeggen. Dit staat nog eens los van de zwijgplicht die er is, de eed die iedere arts en als het goed is ook behandelaar is aangegaan. Wat betreft MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) zou de instelling er wel goed aan doen om zich ook te interesseren hoe de aanbieders van diensten met hun personeel omgaat. Of dit ook onderbouwd moet worden bij afwijzen van een nieuwe aanbesteding is weer een tweede.
      En wat betreft terugkeren in het bedrijf. Enerzijds zou ik het wel willen. Anderzijds zou ik een ezel zijn die zich weer opnieuw laat nemen door hetzelfde monster. Iedereen in mijn omgeving waartegen ik mijn verhaal doe, raad het mij af om nog terug te gaan naar het bedrijf. Wellicht dat ik er nog eens een blogpost aan waag. Nu het traject nog loopt vind ik het echter te vroeg om alle details nog uit de doeken te doen. Zelf heb ik ook weinig behoefte om het bedrijf negatief op de kaart te zetten terwijl nog niet alles gespeeld is.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Werkgevers en social media voor AspergerADD.

Meta

