Negatieve aandacht van docent

11 december 2011 § 7 reacties

English: Voting results of the elections at Ma...

Drie kinderen met een slechte motoriek moesten tijdens de sinterklaasviering op school naar voren komen. In het grote boek stond dat deze drie kinderen slordig schrijven. Daarom moesten deze kinderen alle drie het woordje Sinterklaas op het bord schrijven. De beste won.

Een knap staaltje gebrek aan pedagogische tact. Sinterklaas werd gebruikt als middel om deze drie kinderen te confronteren met hun beperkingen. En ook alle klasgenootjes waren getuige van deze voorstelling. De drie kinderen gingen niet alleen af als een gieter, de klasgenootjes zullen hierdoor voortaan ook op een bepaalde manier naar deze kinderen kijken.

Bron: Valse noten

En zo ging het bij mij met Frans op 3 HAVO…

Iedere les kregen we wel weer een nieuw stukje idioom (woordjes) op wat we moesten leren. Dit was fors meer dan wat we in de tweede klas kregen voor huiswerk. In de tweede klas kon ik het nog enigszins bijbenen, maar dit was zo veel! Ik zou dan voor iedere les misschien wel 2 uur moeten uittrekken om alleen al een 15-30 woordjes te leren. Wat ik ook probeerde, het lukte mij niet. Ik las het Franse woordje hardop op, daarna de Nederlandse vertaling. Ik schreef het Franse woordje op, zei het daarna nog eens hardop, las daarna de Nederlandse vertaling en dat een paar keer.

De les daarop werden we vaak gecontroleerd of we ons huiswerk hadden gedaan. De docent ging diverse mensen af, hij begon bij de mensen voor hem. Als iemand een woordje niet wist, kreeg hij/zij een herkansing. Als het tweede woordje goed was, dan ging hij weer verder. Was het fout, dan kreeg je een minpunt op het eerst volgende cijfer dat je kreeg.

Ik zat dus in het eerste rijtje, alleen dan achteraan. Ik was meestal niet een van de eersten, maar was wel bijna altijd aan de beurt. En ja, ik was altijd de “Sjaak”. Hoe goed ik ook leerde, ik wist er nooit twee goed op te noemen en kreeg altijd weer een minpunt mee. Binnen 3 maanden stond ik ook een 3 gemiddeld. Dit was niet meer op te halen. En Frans was er niet uit te gooien, je moest en zou 4 talen krijgen in de derde klas.

Ik werd dus keer op keer afgeslacht voor de klas. In een voor mij nieuwe klas welteverstaan. Hoe kon ik nu vriendjes maken als ik iedere keer notabene door de docent voor schut gezet werd? Ik had niet de ballen om voor mijn rechten uit te komen. Wist ik veel wat mijn rechten waren. Ik durfde hiertegen gewoon niet te ageren, want wat had dit voor effect op de klas en wellicht naar de docent toe?

Nu een twintig jaar later weet ik dat dát nu juist het verschil uitmaakt. Voor jezelf opkomen. Had ik die docent maar op z’n plaats gezet dat het oneerlijk was wat hij deed. Had ik maar straf gekregen en werd ik maar naar de conrector gestuurd. Dan werd wellicht de manier van lesgeven aangepast, werd ik gespaard of kreeg ik misschien zelfs wel een openbaar excuus van die beste man.

Helaas, ik ben onder mijn niveau op de MAVO gaan zitten. Het was dat ik daar huiswerk moest maken, omdat de straffen erger waren dan huiswerk. Ik werd al snel het leerpikkie/nerd van de klas. Sorry jongens, het kostte mij geen enkele moeite, sterker nog, de helft had ik al gehad op de HAVO. En alweer werd ik daar het pispaaltje.

Na 2 jaar nauwelijks wat gedaan te hebben op de MAVO ging ik naar de HAVO. Het eerste half jaar heb ik wel enorm mijn best gedaan. Maar toen ik daar ook wederom het pispaaltje werd, had ik geen energie meer om veel aan mijn huiswerk te zitten. Wonder boven wonder heb ik zelfs HAVO op mijn sloffen gehaald! En dan kun je je afvragen, was het echt zo enorm hard nodig om in de derde klas ook dat Frans te doen!? Het heeft mij A een jaar gekost en B was ik een jaar langer het pispaaltje.

Getagd: , , , , , , , , , , , ,

§ 7 Reacties op Negatieve aandacht van docent

  • […] https://aspergeradd.wordpress.com Lees meer over Negatieve aandacht van docentSinterklaasviering op basisschool Montessorischool in Lindeholt.Kerstmis op Basisschool Montessori School in Lindeholt.Terug in de tijd 11 Ik heb geen huiswerkTerug in de tijd 8 Zindelijk of niet ?Voor de eerste keer een vriendinnetje thuis en gelijk mis. Hoe los ik dat de volgende keer op? This entry was posted in Autisme, Onderwijs en school and tagged ADD., asperger, onderwijs by Soebar. Bookmark the permalink. […]

    • justmehartje schreef:

      OMG, wat erggg! Ik heb ook een SLECHTE SLECHT HELE SLECHTE moteriek! Het is erg gemeen hoor! wtf

      • AspergerADD schreef:

        Ik ben nooit een ster geweest in sporten. Met zwemlessen bleef ik ook een periode achter. Mijn bewegingen waren wat slordig, maar ik kwam wél vooruit! Uiteindelijk hebben ze maar een hand voor de ogen gehouden geloof ik en hebben ze me doorgelaten. Vervolgens heb ik als een speer die andere diploma’s gehaald. Was het dan echt nodig om die beweging te perfectioneren? Wel moet ik toegeven dat ik bij het zwemmen vaak niet de snelste ben. Met een beetje gezonde zelfspot laat ik blijken dat het me eigenlijk helemaal niks interesseert. Wat ik belangrijker vind is dat ik überhaupt kan zwemmen en dat ik met name plezier heb in het water, net zoals anderen.

        Ik hoop dat docenten tegenwoordig wat minder aandacht leggen op kinderen die net iets minder presteren dan de rest. Het kan veel meer aantasten dan wat een leerling laat blijken in de klas. Gelukkig viel het bij het zwemmen nogal mee.

  • Miepje schreef:

    Ja zo’n stukje heb ik volgens mij ook geplaatst of het is echt toeval.

    Ik heb zelf ook door migraine de citotest verprutst. Door migraine en hele hoge verwachtingen van mezelf de test voor het lyceum, Havo Gymnasium en kwam daardoor dus op een zwarte school terecht waar VBO de standaard was.

    Wel in een VBO Mavo klas waar ik ook frans kreeg.
    Ik was super goed in leren. Huiswerk maken niet.

    Vooral wiskunde op C niveau red ik niet. Op de 1 of andere manier maken cijfertjes me knettergek. Nog steeds. Nu nog veel erger. Ik zie het gewoon niet. De logica ervan, terwijl dat juist een asperger ding is. Goed zijn in wiskunde en natuur-scheikunde.

    Achterlijk dat leraren je zo voor lul zetten om je hardschrift. Er zijn zoveel mensen die een lelijk handschrift hebben en helemaal geen stoornis hebben.
    Ze voor lul zetten heeft alleen maar een averechts effect.

    Jij bent indd het pispaaltje, de loser etc.
    Onbegrijpelijk.

    Wel kicken dat je toch Havo niveau aan kon!

    Ik ben op MBO II geschat met intelligentie testen in 2005. Dat was voor mij al een kick omdat ik maar VBO heb gedaan.

    Ik heb wel altijd een mooi handschrift gehad en nooit echt voor lul gestaan. Ja stond voor lul omdat ik een verwaarloosd kindje was dat 2e hands kleding droeg en altijd bij anderen moest bedelen voor eten.. :S hoe erg dat ook klinkt. Toch werd ik er niet om gepest.

    Ik was zelf ook iemand die pestte. Terug pestte waardoor ik toch niet de zwakste van de klas was.

    Mocht je ooit kinderen krijgen (zo denk ik er wel over namelijk) dan kun je hem/haar in de toekomst wel goed begeleiden.

    Het hoeft namelijk niet zo te gaan!

    • aspergeradd schreef:

      Een lelijk handschrift, hoe herkenbaar! Zou je daar iemand met autisme ook aan kunnen herkennen? Ik zou ongetwijfeld door de mand vallen!

      Zo enorm zonde dat een CITO toets al bepalend word gezien en niet het algemene kunnen van de leerling. Een CITO toets is een moment opname van hoe iemand op een bepaald moment is. Wat ik mij kan herinneren van vroeger is dat de CITO score wel overeenkwam met het advies van de meester, maar niet dat de CITO score leidend was voor het advies HAVO/VWO wat ik uiteindelijk ben gaan doen.

  • Hallo.
    Ook uit jullie verhalen, blijkt hoe belangrijk de houding van de leerkracht is en wat het met je doet wanneer de leerkracht je het gevoel geeft dat je ‘niets goed kan doen’. Dit heeft een enorme impact op je zelfbeeld. Ook ik ben als kind vroeger voor schut gezet door de juf in groep 3, vanwege mijn handschrift. En ik werd de ‘zwakke schakel’ in de klas.
    Nu weet ik dat dit kwam vanwege mijn ‘zwakke houding en lage zelfbeeld’.
    Jammer dat miepje aangeeft dat zij zelf terugpestte, waardoor zij niet de zwakste schakel was en daarom niet werd gepest.
    Wanneer je je zelf kinderen zou hebben en hen op deze manier zou willen begeleiden, geef je juist aan dat je pesten kunt voorkomen door zelf maar te gaan pesten???
    Dit is toch niet wat we willen? Pesten kun je ook op lossen door zelf een sterke houding aan te nemen en op jezelf te vertrouwen! Ik weet dat dit niet eenvoudig is. Zelfvertrouwen ligt nu eenmaal niet onder je stoel. Gelukkig kun je dit wel oefenen en zijn er trainingen mogelijk, waar je leert om voor jezelf op te komen. Zoals Sta Sterk trainingen en weerbaarheidstrainingen.

    • aspergeradd schreef:

      Mijn blogpost is dan wel van de middelbare school. Op de basisschool heb ik andere ervaringen. Daarover wellicht binnenkort een blog.

      Wat in ieder geval uit beide periodes naar voren kwam als ik er nu naar kijk, ik had een laag zelfbeeld, er was inderdaad reden om gepest te worden, ik was een tikkie stevig, had een sullig brilletje, flaporen en een tikkie aparte haardracht begin middelbare school. Ik was daarnaast gevoelig voor opmerkingen, in plaats van dat ik mezelf eroverheen zette, ging ik er serieus op in. Al in de basisschool periode werd mij gezegd door zowel ouders als leerkrachten: reageer niet, loop weg. Maar ik voelde mij dus diep geraakt en mijn reacties terug werden harder en harder. Die kreeg ik vervolgens retour, want het werd door de andere kant opgevat als leuk spelletje. Maar ik zag de spelfactor er niet in, het raakte mij serieus!
      Inmiddels weet ik over de meeste grappen mezelf wel heen te zetten. Maar op terugkerende grappen kan ik wel gevoelig reageren en er heel erg diep op ingaan, te diep. Maar afstand nemen lukt helaas niet.

      Terug pesten zal ik nooit aanmoedigen. Beetje plagend oké, maar weet wel: wie kaatst kan de bal terug verwachten. Ik ben er ook van overtuigd dat je het kan voorkomen door een sterkere houding aan te nemen. Uiterlijk hoeft niks uit te maken, maar kan wel een aanleiding zijn tot.

      Ik heb trainingen gehad, gesprekken met psychologen, zelfs groepstherapie, niets hielp. En geen idee hoe de diverse therapieën/trainingen heten.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Negatieve aandacht van docent voor AspergerADD.

Meta

