Potje hier, potje daar…

22 december 2011 § 2 reacties

Daar bedoel ik natuurlijk mee subsidies. Nederland lijkt echt een subsidie land te zijn. Bouw je je eigen woning en lever je hem energiezuinig op, dan is er ongetwijfeld wel een subsidie te vinden voor je ramen, combiketel, zonnecollectoren of zelfs de dakbedekking. Ook als zelfstandig ondernemer hoor ik collega’s regelmatig over potjes hier en potjes daar. Maar de vraag blijft altijd, hoe gaat dit in zijn werk?

Het valt mij op dat diegenen met de mooiste pakken en de dikste auto’s hierover praten. Ze weten de juiste wegen te bewandelen en anders hebben ze wel ergens een mannetje ervoor zitten. Als kleine zeflstandige ondernemer zonder personeel heb je er een dagtaak aan om dingen uit te zoeken. En dan is het maar de vraag of je er wat aan hebt. Al snel trek je de conclusie dat je maar beter gewoon kunt werken voor je geld. Het is bekend gebied waar je goed in bent, het is immers je core business.

Wat me echter ook opvalt, het zijn wederom de mensen met de mooiste pakken en de dikste auto’s die ook klagen over dat ze veel belasting moeten betalen. Één en één is twee zou je zeggen. Aan de ene kant halen ze geld op bij de overheid door overal subsidies aan te vragen, aan de andere kant klagen ze dat ze het ook weer moeten afdragen omdat ze zo veel verdienen. En ondertussen heeft de overheid mensen in dienst om alles te reguleren. En daar blijft natuurlijk ook weer het een en ander aan de strijkstok hangen.

De blogpost van AnnaPO over Sociale Dienstplicht op het blog van TROUW zette mij aan het denken: waarom deze klagers niet de optie geven om korting te verlenen op hun af te dragen belastinggeld, als ze zelf in den lijve hun medemens helpen? Het draagt bij aan een socialer gevoel waarbij ze een concreter idee krijgen waar onder andere het belastinggeld anders aan op was gegaan. En als ze geen zin hebben in Sociale Dienstplicht, dan kunnen ze deze alsnog voldoen door ouderwets belasting te betalen.

Ik ben heel benieuwd wie er bereid is om zijn belastinggeld op deze manier te voldoen! Of zullen dit soort types altijd blijven klagen?

Getagd: , , , , , ,

§ 2 Reacties op Potje hier, potje daar…

  • cornutus schreef:

    Ik denk dat klagen in de genen zit. Bovendien zou ik van mijn leven niet geholpen willen worden door zo’n zeikerd die op een of andere voordeel eraan heeft als hij mij helpt. Ik vind wel dat we deze mensen zo’n worst voor mogen houden, maar als ze happen dan kleden we ze financieel he-le-maal uit! Zou dat niet leuk zijn?

    • aspergeradd schreef:

      Spreekwoordelijk gezien zit klagen in de genen heb ik het idee ja. Maar wat je zegt, alleen maar klagende mensen zijn niet aantrekkelijk, je wilt er niet mee in zee gaan. Alleen maar positieve mensen ook niet. Een mooi evenwicht ertussen zou mooi zijn, eventueel met lichte overhang naar positiviteit. Krijg je alleen maar energie van 🙂

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Potje hier, potje daar… voor AspergerADD.

Meta

