Meisje met autisme blijkt opeens super intelligent te zijn

29 januari 2012 § Een reactie plaatsen

Zojuist zag ik onderstaand filmpje over een meisje met autisme.

 
In eerste instantie kreeg ze de diagnose geestelijk gehandicapt in combinatie met autisme. Maar haar vader kon dit niet verkroppen. Als ze naar haar dochter keek zag hij dat er meer uit haar te halen was. Therapeut na therapeut probeerden haar te helpen met dagelijkse bezigheden. Soms tot wel 3 per dag. Uiteindelijk leerde ze via een computer te communiceren. Sindsdien bloeide ze helemaal op. En ondanks dat haar lichaam vaker niet mee werkt, word ze door anderen inmiddels wel als vol aangezien.

Hoe sommigen mensen afschrijven, als dom, autistisch en er verder niks meer mee doen. Deze vader geloofde in haar dochter en wilde de onderste steen boven. Met name het laatste stukje vond ik erg treurig. Ik kreeg er zelfs tranen van in mijn ogen: het meisje voelde zich opgesloten in een lichaam dat niet mee wilde werken. Het deed mij een beetje denken aan mijn situatie.

Ik had een nicht die ook geestelijk gehandicapt was. Geestelijk is ze nooit ouder geworden dan een jaar of 6. Ik hoorde in mijn jeugdjaren ook wel eens verhalen over andere gehandicapte mensen die opeens virtuoos in iets bleken te zijn. Die konden bijvoorbeeld opeens geweldig piano spelen, terwijl ze nog nooit eerder een piano hadden aangeraakt. Het was ongeveer dezelfde tijd dat ik kennis maakte met IQ. De vraag was, is IQ alles omvattend, kun je alle intelligentie van een individu daarmee meten? Nee, vandaar ook de introductie van onder andere SQ. Maar nog steeds ondervangen al deze metingen niet alles. Alles is opgesteld voor mensen die met elkaar kunnen communiceren middels geluid, beeld (tekst, vormen), gevoel, etcetera. Maar wat als er mensen zijn die deze vormen van communicatie niet begrijpen? Die worden dus meteen afgeserveerd in deze maatschappij. Erg jammer van metingen die dus behoorlijk relatief zijn!

Ik kreeg toen een visioen voor mij, waarin ik zag dat iedereen even intelligent was, als je alle intelligenties van een idividu bij elkaar op zou tellen. Een fietsenmaker of automonteur is enorm handig met zijn handen, maar zal waarschijnlijk niks presteren op een universitaire opleiding. Laat nu eens een directeur van een willekeurig groot Nederlands bedrijf aan een auto sleutelen. Dit zijn in onze ogen duidelijk te begrijpen voorbeelden. Maar de vraag is dus, kunnen psychologen ook op de juiste golflengte communiceren met hun cliënten? Hoe kunnen wij de virtuositeit achterhalen van iemand zonder alles uitgeprobeerd te hebben? Wie zijn wij als buitenstaanders om te oordelen over andermans intelligentie?

Deze vader zag letterlijk in de ogen van zijn dochter dat ze meer kon dan wat ze op dat moment liet zien. Het is hem gelukt om het eruit te halen. Hoe zou de wereld er uitzien als we ieders intelligenties konden waarderen?

Getagd: , , , ,

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Meisje met autisme blijkt opeens super intelligent te zijn voor AspergerADD.

Meta

