Smartphone helpt mensen met autisme

30 januari 2012 § 2 reacties

Via Special Onderwijs en ICT werd ik gewezen op een artikel over Jamie Knight. Deze persoon kan weer enigszins normaal functioneren in de maatschappij dankzij zijn smartphone. Ik ben geen echte Apple aanhanger, dus werd een beetje geïrriteerd door het lezen van het stuk, alsof Apple werkelijk zo geniaal was en de enige in zijn soort. Integendeel!

 

Ik ben een fervent Android gebruiker en alles wat Jamie omschrijft in het artikel is ook mogelijk op Android. Wel moet ik bekennen dat alles om de services van Google draait, zoals Google Calendar en Google Tasks, maar dit is tevens omdat ik ook van al deze producten van Google al gebruik maakte.

In Google Calendar heb ik diverse agenda’s aangemaakt: voor afspraken, voor mogelijke (leuke) activiteiten, verjaardagen en onlangs een voor planning. Iedere agenda heb ik een eigen kleur gegeven. Zo weet ik welke punten vast staan, welke te verschuiven zijn en welke te negeren zijn. Deze kleuren synchroniseren automatisch mee in zowel Android als in iCal (Apple’s agenda op Mac OS X). Deze kleurindeling werkt bijzonder prettig voor een beelddenker zoals ik. (Sneller dan per agenda item klikken wat er nu daadwerkelijk staat. 😉 )

Verder is er ook Google Tasks, waar helaas van Google zelf geen app voor te vinden is. Daarom gebruik ik GTasks van Dato. Google Tasks heb ik zo ingedeeld dat ik diverse lijstjes heb voor korte termijn taken, lange termijn taken, wensenlijst voor verjaardag en boodschappen. Ook is het mogelijk om snel een extra lijst aan te maken als er een onderwerp veel aandacht vraagt. Dit kan je bijvoorbeeld doen bij een verhuizing: waar moet ik aan denken, wat moet er allemaal nog gedaan worden? Maar in mijn geval ook het traject van ziek zijn en aandachtspunten met mijn werkgever.

Voor spraak zijn er ook diverse Apps te verkrijgen. Heb er zelf wel eens mee gespeeld, maar omdat ik het niet nodig heb ook weer verwijderd van mijn telefoon. Vanwege deze reden ben ik de namen ook weer vergeten. Even zelf zoeken dus!

Voor als je niet weet hoe iets moet of hoort installeer je Howcast. Helaas is dit wel allemaal Engelstalig, maar uit de filmpjes kun je al wel een hoop informatie halen. Hier is ook een Nederlands initiatief van, speciaal gericht op mensen met autisme: SociaalOpStap. Deze app is helaas minder uitgebreid, want werkt alleen met iconen en teksten.

Mocht er interesse in zijn dan kan ik diverse screenshots maken van hoe iCal, Google Calendar, de Android agenda en GTasks eruit zien en werken.

Getagd: , , , , , , , , , , , ,

§ 2 Reacties op Smartphone helpt mensen met autisme

  • robstriekwold schreef:

    Ik ben ook een groot aanhanger van android. In tegenstelling tot Apple . kun je Android net zo aanpassen als jezelf wil. Communicatie met randapparatuur op alle vlakken. het is gewoon vreselijk flexibel.
    Daarom is alles ook zo aan makkelijk aan te passen aan je behoefte in combinatie met de webversie van google creeer je je eigen cloud.
    BTW ik heb ook asperger en wat verdenking naar add en ook erg erg gek op mijn android smartphone (maar hij is niet heilig).

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Smartphone helpt mensen met autisme voor AspergerADD.

Meta

