Onhandigheden bij solliciteren, trek je conclusie

3 februari 2012 § 6 reacties

Zoals jullie uit mijn voorgaande tips wellicht al hadden opgemerkt lees ik wel eens flirt tips om het flirten en contact maken mezelf eigen te maken. Niet iedereen leert het op een natuurlijke manier. En waarom ook niet? Met een paar eenvoudige tips maak je voor de ander werkelijk contact met NT-ers. (Al gebeurde dat voor jou waarschijnlijk al veel eerder).

Op de deze blogpost staat een overzicht met daarin de redenen waarom managers sollicitanten hebben afgewezen.

veel voorkomende onhandigheden:
  1. 67% Geen oogcontact maken
  2. 47% Weinig of geen kennis van de onderneming
  3. 38% Te weinig glimlachen
  4. 33% Een slechte houding
  5. 33% Te zenuwachtig
  6. 26% Slapjes handen schudden
  7. 21% Spelen met haar of het aanraken van het gezicht
  8. 21% Gesloten armen over de borst
  9. 9%  Gebruik van te veel handgebaren

Als deze managers nu eens kennis hadden van autisme en de sollicitanten die niet voor een communicatieve baan gingen daar ook niet op straften voor het geen oogcontact maken. Daarentegen kunnen wij dit gegeven natuurlijk ook gebruiken in ons voordeel, door juist ons best te doen om meer (maar niet te veel) oogcontact te maken.

Getagd: , , , , , , , ,

§ 6 Reacties op Onhandigheden bij solliciteren, trek je conclusie

  • Karin Miedema schreef:

    Mooi blog! Belangrijk om te weten waar de blinde vlek zit in je sollicitatie.

    Het zou toch ook wel mooi zijn als personen met autisme, op boven genoemde punten zoals: ‘geen oog contact maken’, ‘te weinig glimlachen’ ‘te zenuwachtig’ ‘te veel handgebaren’ wel goed uit de bus kunnen komen, terwijl men er niets voor hoeft te doen?

    Geen focus op oogcontact, letten op lichaamstaal, blijven glimlachen terwijl men zich wilt focussen op waar het werkelijk om draait namelijk laten zien van de vakbekwaamheid!

    Het zou mooi zijn als het van nature in ons allemaal zit? Dat oogcontact niet meer vervelend is maar vanzelfsprekend en precies gedoseerd. Dan kunnen ook mensen met autisme zich focussen op de essentie: zijn kwaliteiten, daarvoor heeft hij gesolliciteerd tenslotte.

    Contact Tuning is een eenvoudige manier om dit te bereiken.

    De ‘Wajongers’ met autisme die wij een Contact Tuning gaven zijn aan het werk. En dat terwijl ze voorheen jaren thuis gezeten hebben, ze kwamen nooit door de sollicitatie procedure heen. Nu wel met glans.

    Met na de proefperiode een vast contract omdat het zo goed gaat. Onafhankelijk. Rust in het hoofd. Zelfstandig. Trots.

    Vertel er graag mee over. Bel me gerust. M. 0617737435

    Hartelijke groet,

    Karin Miedema
    Brugland.

    P.S. Contact Tuning is nu nog even tegen kostprijs omdat innovatie getest moet worden. Grote verbetering nu. We wilden van de eerst 50% resultaat, naar nu minimaal 80% resultaat. Daarom géén winstoogmerk.

    • AspergerADD schreef:

      Als ik het lijstje zie dan vraag ik me af of ik het zelf nodig heb. De meeste dingen heb ik al wel geleerd tijdens mijn opleiding. Ik heb er dan ook geen moeite in om het als NT-lookalike uit te voeren. Als ik eenmaal voor een gesprek werd uitgenodigd, dan kwam ik hier vaak positief mee uit de bus. Of ik het gesprek nu had voorbereid of niet, als in, of ik nu had uitgezocht wat het bedrijf deed en waar het voor stond of niet. Moet wel zeggen, hoe hoger de functie, des te belangrijker dat het word.

      Enige waar op het moment verbetering in zit zijn de sollicitatie brieven: kunnen achterhalen wat een recruiter graag wil lezen.

      • Dit kon ik hebben geschreven! Zo deed ik het in het verleden ook totdat ik er helemaal aan kapot ben gegaan vorig jaar en met een burn-out en depressie thuis ben komen te zitten.

    • floris schreef:

      w Miedema,

      Het zou inderdaad mooi zijn. Verder wil ik niets zinnigs formuleren op uw tegenstrijdige verhaal, wat of getuigt van een blinde vlek aan uw kant, of een vrij cynisch “bedrijfsmodel”. U heeft zoals altijd en iedereen het voordeel van de twijfel. (En dat is misschien net het probleem)

  • Sebastiaan schreef:

    Handig om zo een lijstje te zien. Staan punten waarvan ik niet eens wist dat ze van belang konden zijn.
    @Karin U noemt wel precies de kwalificaties die ik nu ontbeer : Onafhankelijkheid, rust in het hoofd, zelfstandigheid en trots. 🙂

    • AspergerADD schreef:

      Als ik die punten analyseer dan haal ik eruit dat mensen niet aangenomen worden vanwege onzekerheid (1, 3, 5, 6 en 7), of echt letterlijk pure onhandigheid/onkunde (2, 4, 8). Tijdens mijn opleiding heb tijdens het vak presenteren geleerd om aandacht te geven aan een groot aantal van bovenstaande punten. Zelfkennis is daarbij redelijk handig. Oefen het eens tegenover een bekende. Een sollicitatie, of vertel iets over wat je net geleerd hebt van TV/tijdschrift/internet. Waarbij de ander uiteraard niet 100% oplet of je verhaal inhoudelijk klopt, maar op je houding, oogcontact, presentatie etc etc.

      Een sollicitatie kun je voorbereiden. Bedenk een plan van aanpak. Hoe wil je jezelf presenteren. Wat verwacht de werkgever waarschijnlijk van je? Welke vragen kan/wil/gaat hij stellen. Welke antwoorden geef ik daarop? Welke vragen kunnen daaruit voortkomen? Welke zwakheden/sterke punten? Hoe reageer ik daarop, hoe vertel ik daarover? Wat weet ik van de onderneming? Waarin ben ik geïnteresseerd in de onderneming? Op welk gebied valt de onderneming mij in positieve zin op?

      Als je zo’n PvA uitgewerkt hebt, een hoop onduidelijkheden bekend zijn, geeft het je rust in je hoofd, daardoor zekerheid en kan je jezelf met trots presenteren. En ja, dat bezorgd je ook onafhankelijkheid. 1+1=2, je moet alleen weten hoe 😉

      En gaat zo’n gesprek fout? Bedenk dan wat er fout is gegaan. Schaamte is niet nodig, iedereen kan fouten maken. Leer er echter van, probeer die fout een volgende keer niet meer te maken 🙂

      Ik ben een prater, een betere dan een schrijver. Ik kom hier misschien arrogant over, maar tijdens een sollicitatie laat ik blijken dat ik kennis bezit maar niet arrogant ben. Mijn zwakte is hooguit dat ik op niet vooruit bedachte vragen wat trager kan antwoorden. Ik wil niet zeggen dat er vervolgens een slecht antwoord uit komt, zeker niet!

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Onhandigheden bij solliciteren, trek je conclusie voor AspergerADD.

Meta

