Gebruik van oordoppen en overgevoeligheid

18 april 2013 § Een reactie plaatsen

Al in een eerdere blogpost waarschuwde ik bij het gebruik van oordoppen voor overgevoeligheid. Ik wist niet of ik de enige was die daar last van zou hebben, maar heb er eigenlijk ook geen anderen over gehoord.

Nu heeft afgelopen week PsySpy een soortgelijk artikel geplaatst hierover. Het klinkt allemaal aannemelijk, met een waslijst aan bronvermeldingen, maar ik was zeer benieuwd naar de ervaringen van overgevoeligheid en of ik de enige daarin ben. Blijkbaar ben ik niet de enige. Uit de reacties blijkt dat de fabrikant in kwestie overgevoeligheid aanduid als Hyperacusis. Deze treed op bij intensief gebruik van oordoppen.

De oordoppoen, in mijn geval otoplasten, zijn bedoelt voor dagelijks gebruik op de werkvloer in luide omgevingen. Waarvoor ik ze gebruikte was voor tijdens het uitgaan, 1-4 keer per week, 3 tot 5 uur per avond. Dit is dus minder dan het dagelijks gebruik op de werkvloer. Het is mij dus niet helemaal duidelijk wat intensief gebruik is. Wellicht verschilt dit ook van persoon tot persoon.

Verder heb ik nog de vraag open staan hoe de overgevoeligheid op een andere manier tegengegaan kan worden. Mijn ervaringen daarin zijn dat ik mijn oren regelmatig toch behoorlijk moet “prikkelen”, als in, toch bloot stel aan harder (let op: niet te hard) geluid. Het geluid moet niet pijnlijk zijn, ook niet op de lange duur of na afloop. Als je kort in hard en pijnlijk geluid staat, of langdurig in hard geluid wat in eerste instantie niet pijnlijk is, dan raad ik absoluut oordoppen aan. Of als het functioneel nodig is, bijvoorbeeld als je met behulp van oordoppen anderen beter kunt verstaan.
In andere gevallen blijft hard lawaai wellicht vervelend, maar overmatig gebruik van oordoppen maakt het probleem dus alleen maar erger.

Ervaringen van anderen hierin en inmiddels ook bij mijzelf, je kunt in diverse situaties soms ook een koptelefoon met muziek opzetten. Noise canceling oordoppen (een specifiek type koptelefoon die geluiden van buiten tegenhouden, waardoor je meer van de muziek geniet) hebben hier de voorkeur. Een extra waarschuwing hierbij is wel dat bij gebruik buitenshuis er wel extra gelet moet worden op de omgeving, zoals het verkeer en andere mensen. Een koptelefoon is geen vrijbrief om jezelf buiten te sluiten en brengt extra risico’s met zich mee in het verkeer.

Getagd: , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Gebruik van oordoppen en overgevoeligheid voor AspergerADD.

Meta

